CONCERTREIZEN

China 2010

SJANGHAI, CHINA, 2010

Onze concertreis naar China begon in onze eigen wijk Chevremont, waar wij donderdag 14 oktober om tien uur moesten verzamelen voor het inpakken van de bussen. Om elf uur werd er voor ons een kleine mis verzorgd door de kapelaan om ons veel succes en een behouden reis te wensen. Twee volle bussen vertrokken vervolgens richting het vliegveld van Frankfurt, waar een Boeing 747 klaarstond om ons naar vliegveld Shanghai Pudong te brengen. Na een vlucht van tien uur landden we op 15 oktober in Shanghai, waar wij reisleider David Shen ontmoetten. De busreis die volgde was zeer indrukwekkend: we belandden in een totaal andere wereld en de skyline van het centrum van Shanghai was redelijk goed te zien, ondanks de smog. Onze eerste echte ontmoeting met de Chinese cultuur stond die avond op het programma: we kregen allemaal een Chinese massage. In kamers van drie tot vijf personen werden we van top tot teen onder handen genomen, om daarna heerlijk ontspannen te genieten van de maaltijd in het hotel.

Zaterdag 16 oktober stond het ontbijt al om half zeven voor ons klaar. We kwamen er toen achter dat de Chinezen hun dag beginnen met een warme maaltijd: het buffet bestond voornamelijk uit noodles, rijst, frieten en gebakken banaan.Om acht uur vertrokken we met de bus naar het Silk Museum, waar we een rondleiding en informatie over de productie van zijde kregen. Daarna hebben velen van ons inkopen gedaan in de bijbehorende winkel.Na het bezoek aan dit museum gingen wij naar een tempel aan de overkant van de straat. Sommigen hebben deze toren zelfs tot de hoogste etage beklommen! Zij konden daar weer van bijkomen tijdens de typisch Chinese lunch in een nabijgelegen restaurant.

Daarna gingen we verder naar het Pearl Museum waar ons in het Chinees verteld werd over het ontstaan van parels. Gelukkig hadden we een tolk bij ons! Natuurlijk bezochten we ook hier de winkel, waar ontzettend veel sieraden van parels lagen en ook daar is een aantal van ons goed geslaagd.Terwijl het grootste gedeelte van de groep genoot van deze dag site-seeing was een afvaardiging van het bestuur van de harmonie op bezoek bij de burgemeester van Jing Xsi. Deze wijk is een voorstad van Shanghai en bestaat uit één miljoen inwoners. Ze zijn er erg aan de weg aan het timmeren om toeristen aan te trekken en industrieën te vernieuwen. De ontvangst was op typisch Chinees wijze: statig en officieel. De voorzitter van de harmonie, Jo Spaubeck, en de artistiek directeur van het WMC, Harrie Reumkens, hebben informatie uitgewisseld met het hoofd van Foreign Affairs en afspraken gemaakt voor gesprekken om de band tussen de Kerkraadse gemeente en die van Jing Xsi te versterken. Ook is gesproken over een eventuele samenwerking met Hogeschool Zuyd. Rond drie uur was iedereen terug in het hotel, waarna enkele muzikanten nog met dirigent Ron Daelemans naar de Soochow University zijn gegaan om daar met het schoolorkest te musiceren. De rest kreeg toen tijd om de omgeving te verkennen of een beetje uit te rusten.Om zes uur moest er echter weer hard gewerkt worden tijdens een repetitie. Daarna hebben we gedineerd en een gezellige avond gehad in het hotel.

Italië 2006

AMALFITAANSE KUST, ITALIË, 2006

De verwachtingen waren hooggespannen, ze zijn ook allemaal uitgekomen. Twee mooie concerten, het eerste in Sorrento’s kloostertuin Chiostro di San Fransesco : zeer sfeervol, intiem en bomvol. Daags erna voor de beroemde trappen van de kathedraal van Amalfi Italiaanse emotie van de bovenste plank met veel meezingende Italianen. En op beide plaatsen een glansrol voor sopraan Janine Kitzen.

Vooral in Amalfi was het niet makkelijk musiceren en zingen als gevolg van de straffe wind. Het maandenlang repeteren aan het bijna 2 uur durende muziekprogramma wierp zijn vruchten af. Harmoniemuziek van Nederlandse oorsprong van Johan de Meij en Hardy Mertens, klassiek Engels werk van Gustav Holst, een klarinetconcert van Mozart met als eigen solist Henk Mertens en natuurlijk veel Italiaans werk, waarbij Pucissimo (een Puccini medley), Oh Mio Babbino Caro (met Janine Kitzen) en Rusalka’s Song to the Moon (Dvorak) zeer in de smaak vielen. En bij het horen van een Napolitaanse medley en natuurlijk het schitterende Italiaanse volkslied kon niks meer stuk bij onze Italianen!

Eraan vooraf ging op de aankomstdag in Castellammare di Stabia een concert op een “Jugendstill” kiosk op een druk kruispunt. “Cinecitta” in optima forma, Philomena serieus musicerend tussen horden publiek, toeterende auto’s en drukke scootertjes. Ook een onvergetelijke ervaring die wel leidde tot een uitnodiging van het stadsbestuur om volgend jaar in hun theater een concert te komen verzorgen….. Zoals ook Amerikanen in Amalfi en een Engelde journalist in Sorrento ons na afloop complimenteerden. Muziek voor de mensen, muziek voor onszelf, wat kan muziek mooi zijn.

Bert Dirks componeerde speciaal voor deze reis “Mix”, wat ook in Italie aansloeg en we zeker langer op het repertoire moeten houden. En wat te denken van de toeristische bezoeken aan het indrukwekkende Pompeii, Napels en Rome, de zeer gezellige uren in het prachtige hotel (met buitenzwembad bij 25 graden) en de lange nachten in de Bounty Bar in Castellammare ? En werd bevestigd dat de Amalfitaanse kust misschien wel het mooiste is wat Italie te bieden heeft aan natuurschoon en idyllische stadjes. Alweer een concertreis om nooit te vergeten.